Waarin verschillen jullie systemen met conventionele, diesel aangedreven koelsystemen?

Conventionele systemen maken gebruik van een warmtewisselaar die koude lucht in een ruimte circuleert. Zodra de temperatuur in de ruimte omhoog gaat, wordt het systeem ingeschakeld om koude lucht te produceren. Dit verlangt een constante energiebron tijdens de operatie zoals bijvoorbeeld een diesel generator set.
Ons systeem maakt gebruik van een PCM-samenstelling. De accu wordt met behulp van een Charger voorafgaand aan de operatie opgeladen en geeft koude af tijdens de operatie. De temperatuur van de lading is gegarandeerd, zonder dat dit extra energietoevoer vraagt tijdens het transport.

Waarom zou ik voor een BoTemp systeem kiezen?

De systemen geven geen CO2-uitstoot of geluidsoverlast en de accu’s hebben nauwelijks onderhoud nodig. Onze producten lekken niet, in tegenstelling tot onze concurrenten die platen met vloeibare PCM aanbieden. Daarnaast zijn onze producten via standaard oplossingen flexibel op te bouwen en altijd custom-made samengesteld.

Wat zijn jullie levertijden?

De meeste standaard artikelen hebben we op voorraad en kunnen we snel aanpassen aan jullie eisen, zodat we binnen 24 uur kunnen leveren. Onze maatwerk producten hebben een levertijd van zes tot acht weken.

Hoeveel kost jullie systeem?

Tussen €5.000 en €20.000. Onze prijzen zijn vergelijkbaar met andere koelsystemen. Wil je een indicatie wat een Botemp systeem voor jouw gaat kosten? Ga naar onze rekentool of bekijk bij onze klant toepassingen.

Wat is de Total Cost of Ownership?

De kosten van een koelsysteem worden niet alleen bepaald door de aanschafprijs, maar ook door het gebruik en onderhoud. Omdat ons systeem weinig bewegende delen heeft, is er weinig onderhoud. er wordt alleen elektriciteit gebruikt aan energie, dat een stuk goedkoper is dan diesel. Daarom zijn de totale kosten gedurende de levensduur van het systeem 30% tot 50% lager dan bij diesel-aangedreven systemen. Voor een vergelijk, ga naar onze rekentool.

Hoe weet ik welke toepassing het beste voor mij is?

Gebruik onze rekentool en wij sturen u een vrijblijvend advies 24 uur.

Hoeveel onderhoud vraagt jullie systeem?

Onze systemen zijn eenvoudig in gebruik en doordat ze weinig bewegende delen bevatten, vragen ze nauwelijks onderhoud. Een keer per jaar is voldoende. Indien je wilt, geven onze specialisten ondersteuning en hulp, op elk gewenst moment. Voor nieuwe klanten bieden wij ook training on the job trajecten aan. Monteurs voor het onderhoud aan de Charger dienen f-gas gecertificeerd te zijn.

Maken jullie, naast op PCM gebaseerde producten, nog andere producten?

Nee, wij zijn volledig toegewijd aan onze PCM-technologie.

Wat is PCM?

PCM staat voor Phase Change Material ofwel faseovergangsmateriaal. Dergelijke materialen kunnen aanzienlijke hoeveelheden warmte absorberen bij een faseovergang van een vaste (bevroren) toestand naar een vloeibare toestand. Zodra het materiaal op de gewenste temperatuur is gekoeld, wordt warmte geabsorbeerd in een geïsoleerde ruimte en is de temperatuur in die ruimte beheersbaar. Dit is een natuurlijk fysisch proces en vraagt geen extra energietoevoer.

Wat is het verschil tussen PCM en eutect?

Iedere eutect is een PCM, maar niet iedere PCM is een eutect. Immers een eutect heeft een smeltpunt en een PCM kan een smelttraject hebben of een smeltpunt. Bij een smeltpunt houdt de substantie gedurende lange tijd exact dezelfde temperatuur vast. Bij een traject loopt dit langzaam op. BoTemp gebruikt altijd eutecten om zo een gegarandeerde temperatuur af te kunnen geven.

Waaruit bestaat jullie PCM-materiaal?

Het materiaal bestaat uit een formule op waterbasis dat is opgebouwd uit een specifieke samenstelling. Wij vervaardigen deze formule volgens een goed bewaard receptuur.

Wat zijn jullie standaard toepassingen?

Wij gebruiken standaard twee typen. Bij onze koeltoepassing heeft de PCM zijn faseovergang bij -11℃. De afgifte temperatuur is tussen de 0℃ en de 5℃. Ook bieden we een vriestoepassing aan waarbij de PCM zijn faseovergang heeft bij -33℃. De afgifte temperatuur is hier tussen de -25℃ en -18℃.

Waarom is voor een Phase Change Material gekozen?

Deze materie heeft een uitzonderlijk hoog absorptievermogen per liter product en een zeer stabiele verbinding die niet achteruit gaat, ook niet na verloop van tijd. En de kans op lekkages is uitgesloten vanwege de zeer hoge viscositeit.

Ik heb weleens van PCM platen gehoord. Wat zijn de voordelen van jullie kunststof Beams boven metalen platen?

Het bevriezen en ontdooien van platen zorgt ervoor dat de randen verzwakken waardoor lekkages ontstaan.

Onze Beams bewijzen zeer robuust te zijn. Er zijn BoTemp systemen in gebruik die na 20 jaar nog steeds functioneren. Daarnaast hebben ze een groter oppervlak voor warmteoverdracht, wat zorgt voor een snellere temperatuurdaling.

Wat is het gewicht en de capaciteit van de Cold Beams en de Cold Box?

Een buis weegt ongeveer 9 kg per meter, bevat 4,5 liter PCM-gel per meter en heeft een koudeopslag is circa 400 Wh per meter. Bekijk onze klant toepassingen om een beter beeld te krijgen over het gewicht en vermogen per voertuig.

Hoeveel weegt jullie Charger?

Een On Board Charger weegt tussen de 150 en 280 kg en een Off Board Charger tussen de 200 en 380 kg. Het exacte gewicht is afhankelijk van de toepassing. Bekijk onze klant toepassingen om een beter beeld te krijgen over het gewicht en vermogen per voertuig.

Kan het systeem meerdere laadruimtes tegelijk te koelen?

Ja, al onze accu’s kunnen toegepast worden in laadruimtes met een of meer compartimenten, een zogenaamd multi-temp systeem. Indien je kiest voor een Cold Pod of Cold Box, kan elk compartiment op ieder gewenst moment op een andere temperatuur worden ingesteld. Dit noemen we variabele temperatuurinstelling.

Ik zoek een oplossing die het totale gewicht vermindert.

Wanneer je voor de Off Board Charger kiest, blijft de koelunit op de thuisbasis en zorgt voor een lager totaalgewicht. Bekijk onze klant toepassingen om een beter beeld te krijgen over het gewicht en vermogen per voertuig.

Wat is de gemiddelde oplaadtijd van jullie systeem?

Afhankelijk van de grootte van het systeem, is de oplaadtijd tussen de 4 en 10 uur.

BoTemp claimt milieuvriendelijk te zijn. Waar uit zich dat in?

Onze systemen produceren geen uitlaatgassen of geluid en worden met behulp van elektriciteit opgeladen i.p.v. dure en vervuilende diesel. Gebruik je ons systeem, dan voldoe je vandaag al aan het klimaatakkoord van 2030.

Kan ik subsidie krijgen op jullie systemen?

Onze producten komen in aanmerking voor de EIA. Met deze aftrek bespaar je circa 14% op de investering. Ga naar Milieu Investerings Aftrek of Energie Investeringsaftrek voor meer informatie.

Zijn de BoTemp producten voor elke laadruimte geschikt?

Ja, qua afmetingen kennen we geen beperkingen. Wij bieden systemen voor kleine voertuigen, zoals een tuk-tuk tot grote vrachtwagens of containers.

Leveren jullie ook producten die extreme temperaturen kunnen afstralen?

Ja, onze PCM-formule kan samengesteld worden om temperaturen tussen de +10ºC en -40ºC af te stralen.

Kan de laadruimte worden verwarmd zodat de goederen niet bevriezen, in het geval de buitentemperatuur onder 0ºC is?

Ja, wij kunnen een verwarming in de laadruimte installeren om de temperatuur van dergelijke ruimten te controleren.

Wat is het gemiddelde het energieverbruik op jaarbasis voor een standaard distributievoertuig?

Het geschatte verbruik is circa € 500 per jaar. Dit is 50% lager dan vergelijkbare diesel-aangedreven systemen.

Wat is HACCP?

BoTemp biedt producten aan die voldoen aan de HACCP-regelgeving, maar wat is HACCP? HACCP staat voor Hazard Analysis Critical Control Points. Vrij vertaald: een analyse van kritische punten waarop extra goed gelet moet worden. Bij HACCP wordt het hele productieproces nagelopen op mogelijke gevaren voor de voedselveiligheid. Die gevaren worden in HACCP benoemd en de daaraan verbonden risico’s worden beheerst. De inrichting moet zodanig ontworpen en geconstrueerd zijn, dat deze goed schoongemaakt en gedesinfecteerd kan worden. De HACCP-regeling is van toepassing op de binnenlandse markt en staat onder controle van de controleurs van de Warendienst; de regelgeving die men in Nederland dient te volgen.

Wat is ATP?
  • ATP regelt de minimale apparatuur specificaties voor internationaal transport.
  • Verzekert de kwaliteit van bederfelijke producten tijdens het vervoer.
  • Worden elk jaar geüpdatet door een werkgroep van de Verenigde Naties.

Voordat een koelvoertuig mag worden gebruikt, moet het worden goedgekeurd door de betreffende gezondheidsautoriteiten.
De gekoelde unit is een geïsoleerde unit met een koelsysteem dat, bij een gemiddelde buitentemperatuur van +30°C, de temperatuur in de lege laadruimte kan verlagen en deze temperatuur als volgt kan handhaven:

  • Klasse A: Gekoelde unit voorzien van een koelsysteem waarmee de temperatuur kan worden ingesteld tussen +12°C en 0°C.
  • Klasse B: Gekoelde unit voorzien van een koelsysteem waarmee de temperatuur kan worden ingesteld tussen +12°C en -10°C.
  • Klasse C: Gekoelde unit voorzien van een koelsysteem waarmee de temperatuur kan worden ingesteld tussen +12°C en -20°C.

De koelcapaciteit van een unit wordt bepaald via een test die wordt uitgevoerd in één van de geregistreerde testcentra en wordt gecertificeerd met een officieel rapport.

Waarom gebruiken jullie rendieren in jullie marketingmiddelen?

Rendieren zijn betrouwbaar en efficiënt en hebben een geweldig uithoudingsvermogen. Daarnaast kunnen zij goed tegen kou en kunnen ze grote afstanden afleggen. Dit is exact in lijn met onze visie.

buizen botemp
BoTemp refrigeration systems
Pod for Van z_w
Henny Beams vullen ZW
BoTemp refrigeration systems
BoTemp refrigeration systems