Waarin verschillen uw systemen met conventionele koelsystemen?

Conventionele systemen maken gebruik van koude lucht die in een ruimte wordt geblazen. Zodra de temperatuur in de ruimte omhoog gaat, wordt het systeem ingeschakeld om koude lucht te produceren. Dit verlangt een constante en specifieke energiebron zoals bijvoorbeeld een diesel generator set. Ons systeem maakt gebruik van een PCM-samenstelling. De Beams of Battery worden met behulp van een koelunit meestal elektrisch opgeladen en geven koude af tijdens de rit. De temperatuur van de lading is gegarandeerd zonder dat dit extra energietoevoer vraagt tijdens het transport.

Waarom zou ik voor een BoTemp systeem kiezen?

De systemen geven geen CO2-uitstoot, geen geluidsoverlast, hebben nauwelijks onderhoud of verborgen kosten. Onze systemen lekken niet in tegenstelling tot onze concurrenten die platen met vloeibare PCM aanbieden.

Onze producten zijn standaardoplossingen die altijd custom-made voor u worden gemaakt.

Wat zijn uw levertijden?

We hebben de meeste standaardartikelen op voorraad die we snel kunnen aanpassen aan uw eisen en binnen 24 uur kunnen leveren. Onze maatwerk producten hebben een levertijd van zes tot acht weken.

Hoeveel kost uw systeem?

Onze prijzen zijn vergelijkbaar met traditionele koelsystemen.

Hoe weet ik welke toepassing het beste voor mij is?

Neem contact met ons op. Na een inventarisatie van de wensen en eisen, maken wij graag een vrijblijvende offerte voor u.

Hoeveel onderhoud vraagt uw systeem?

Onze systemen zijn eenvoudig in gebruik en doordat ze weinig bewegende delen bevatten, vragen ze nauwelijks onderhoud. Indien u wilt, geven onze specialisten ondersteuning en hulp, op elk gewenst moment. Voor nieuwe klanten bieden wij ook training on the job trajecten aan.

Maakt u, naast op PCM gebaseerde producten, nog andere producten?

Nee, wij zijn volledig toegewijd aan onze PCM-technologie.

Wat is PCM?

PCM staat voor Phase Change Material ofwel faseovergangsmateriaal. Dergelijke materialen kunnen aanzienlijke hoeveelheden warmte absorberen bij een faseovergang van een massief bevroren toestand naar een vloeibare toestand. Zodra het materiaal is gekoeld naar de gewenste temperatuur, wordt warmte geabsorbeerd in een geïsoleerde ruimte en is de temperatuur in die ruimte beheersbaar. Dit is een natuurlijk fysisch proces en vraagt geen extra energietoevoer.

Waaruit bestaat uw PCM-materiaal?

Het materiaal bestaat uit een gel op waterbasis die is opgebouwd uit een specifieke samenstelling. Wij vervaardigen deze samenstelling volgens een goed bewaard receptuur.

Waarom is voor een PCM gekozen?

Een uitzonderlijke hoog absorptievermogen per liter product, een zeer stabiele verbinding die niet achteruit gaat, ook niet na verloop van tijd en geen lekkages als gevolg van een zeer hoge viscositeit.

Drogen mijn producten niet uit met uw systeem?

Ons systeem gebruikt geen circulerende lucht wat ervoor zorgt dat de producten niet kunnen uitdrogen.

Ik heb weleens van PCM verwerkt in platen gehoord. Wat zijn de voordelen van kunststof Beams boven metalen platen?

Het bevriezen en ontdooien van platen zorgt ervoor dat de randen verzwakken waardoor lekkages ontstaan.

Onze Beams bewijzen zeer robuust te zijn. Er zijn BoTemp systemen in gebruik die na 20 jaar nog steeds functioneren. Daarnaast hebben ze een groter oppervlak voor warmteoverdracht, wat zorgt voor een snellere temperatuurdaling.

Wat is het gewicht en de capaciteit van uw Beams en Battery?

Een buis weegt ongeveer 9 kg en bevat 4.53 liter PCM-materiaal koeloplossing 500 Wh per meter. Een toepassing met Beams weegt bijvoorbeeld bij een kleine 3,5 ton voertuig circa 400 kg en een grote trailer 900 kg.

Een Battery toepassing in een kleine 3,5 ton voertuig weegt circa 400 kg en in een grote trailer 900 kg.

Hoeveel weegt uw koelunit?

Een On Board Refrigeration Unit weegt tussen de 150 en 280 kg en een Remote Electrical Charger tussen de 200 en 380 kg. Het exacte gewicht is afhankelijk van uw toepassing.

Levert u een systeem waar ik de temperatuur zelf kan bepalen?

De BoTemp Battery biedt u een variabele temperatuurinstelling. Dit is de mogelijkheid om op elk gewenst moment de temperatuur in de laadruimte te veranderen van +10ºC tot -25ºC.

Levert u een systeem wat ik kan gebruiken om meerdere laadruimtes tegelijk te koelen?

Zowel onze Beams als onze Battery kunnen toegepast worden in laadruimtes met twee of meer compartimenten, een zogenaamd multi-temp systeem. Indien u kiest voor de Battery, kan elk compartiment op ieder gewenst moment op een andere temperatuur worden ingesteld.

Ik zoek een oplossing die het totale gewicht verminderd.

Wanneer u voor de Remote Cold Charger kiest, blijft de koelunit op de thuisbasis. De Battery is naar verhouding lichter dan de Beams. Dit komt omdat de Battery goed geïsoleerd is en geen automatische, natuurlijke koude afstraling geeft. Hierdoor gaat er minder energie verloren dan bij een Beam en is er minder PCM nodig.

Wat is de gemiddelde oplaadtijd van uw systeem?

Afhankelijk van de grootte van het systeem is de oplaadtijd tussen de drie en acht uur. Gebruikt u onze External Nitrogen Charger, dan is de oplaadtijd slechts twee uur.

Is opladen met vloeibaar stikstof gevaarlijk?

De buitenlucht bevat ongeveer 80% stikstof. Wanneer stikstof condenseert van vloeibaar naar een gas, kan het de hoeveelheid zuurstof verminderen en moet daarom niet worden gebruikt in gesloten ruimten. Direct contact met de huid moet worden vermeden vanwege de extreem lage temperatuur.

BoTemp claimt milieuvriendelijk te zijn. Waar uit zich dat in?

Onze systemen produceren geen uitlaatgassen of geluid en worden met behulp van elektriciteit of vloeibaar stikstof opgeladen. Omdat er geen schadelijke koelvloeistoffen aan boord van het voertuig zijn, is een F-gas certificering overbodig.

Kan ik subsidie krijgen op uw systemen?

Onze producten komen in aanmerking voor de EIA. Deze aftrek bespaart u circa 14% op de investering. Ga naar Milieu Investerings Aftrek of Energie Investeringsaftrek voor meer informatie.

Zijn de BoTemp producten voor elke laadruimte geschikt?

Ja, er zijn geen beperkingen wat betreft afmetingen. Wij bieden systemen voor kleine voertuigen zoals een tuk-tuk tot grote vrachtwagens of containers.

Levert u ook producten die extreme temperaturen afstralen?

Onze PCM-formule kan samengesteld worden om temperaturen tussen +50ºC en -40ºC af te stralen.

Kan de laadruimte worden verwarmd opdat de goederen niet bevriezen, in het geval de buitentemperatuur onder 0ºC is?

Ja, wij kunnen een verwarming in de laadruimte installeren om de temperatuur van dergelijke ruimten te controleren.

Levert BoTemp ook uitrustingen voor statische oplossingen zoals koelcellen?

Ja, wij hebben oplossingen voor koel- en vriescellen, data centers, grote koelhuizen en andere toepassingen zoals airconditioning voor woonhuizen, kantoren en winkels.

Wat is het gemiddelde het energieverbruik op jaarbasis voor een standaard distributievoertuig?

Het geschatte verbruik is circa € 500 per jaar. Dit is 50% lager dan vergelijkbare diesel-aangedreven systemen.

Wie zijn de aandeelhouders van BoTemp?

Bohemen Investments en Dutch Spring. Zij combineren financiële expertise met specifieke technologische kennis en complexe bedrijfsvoering.

Waarom gebruiken jullie rendieren in jullie marketingmiddelen?

Rendieren zijn betrouwbaar en efficiënt en hebben een geweldig uithoudingsvermogen. Daarnaast kunnen zij goed tegen kou en kunnen ze grote afstanden afleggen. Dit is exact in lijn met onze visie.

BoTemp refrigeration systems
BoTemp refrigeration systems
BoTemp refrigeration systems