• “We moeten meer doen met minder energie.”
  • “De wereldwijde veiligheid van de voedseldistributie staat onder druk.”
  • “We moeten over op elektrisch aangedreven transport.”
  • “Geluid en uitstoot moeten drastisch naar beneden.”
  • “De kosten moeten omlaag.”

Bovenstaande opsomming weerspiegelt de grote uitdagingen waar we vandaag de dag mee te maken hebben. Wat ze gemeen hebben is dat ze leiden tot een grotere behoefte aan duurzame oplossingen voor gekoeld transport. Daarnaast maakt de huidige regelgeving het noodzakelijk dat stadsdistributie geen uitstoot veroorzaakt en bovendien stil is.

BoTemp heeft zich gespecialiseerd in emissievrije koeloplossingen voor met name stedelijk transport. Onze systemen zijn groen, duurzaam, stil, goedkoper dan reguliere systemen en nagenoeg onderhoudsvrij.

Deze video wordt niet getoond omdat je niet akkoord bent gegaan met het plaatsen van cookies.
Wijzig keuze

PCM koelen is de toekomst

  • Onze systemen zijn geluidloos en produceren geen CO2. Je voldoet dus aan de steeds strengere regelgeving die binnensteden hanteren.
  • Je profiteert van lage energiekosten omdat onze systemen veelal ‘s nachts worden opgeladen, bij voorkeur met groene stroom. Dat voorkomt het gebruik van dure en vervuilende diesel.
  • Tijdens de operatie gebruikt het systeem uitsluitend eigen energie dat op een eerder moment is opgeladen in de PCM-gel. De koude-afgifte is afgestemd op de dagelijkse operatie. Onze producten bestaan uit slechts een paar bewegende delen. Daarom is er geringe kans op uitval en zijn de systemen onderhoudsarm.
  • Het systeem blijft altijd koude afgeven, ook wanneer je voertuig een start/stop-systeem heeft.
  • Op onze PCM-gel garanderen we een constante kwaliteit van acht jaar. Ook na vele jaren gebruik sedimenteert deze niet.
  • De PCM-gel in onze koude accu’s kan niet weglekken, zoals wel bij systemen gevuld met een PCM-vloeistof gebeurt.
  • De PCM-technologie is een beproefde oplossing, het principe bestaat al honderden jaren.
  • BoTemp heeft de PCM-technologie doorontwikkeld voor verschillende transport toepassingen. Onze klanten gebruiken onze producten al meer dan 50 jaar naar volle tevredenheid.
  • Wanneer een voertuig aan vervanging toe is, wordt de koude accu hergebruikt door die in het nieuwe voertuig te installeren.

Wat is PCM?

De BoTemp koude accu’s zijn gebaseerd op de beproefde Phase Change Material (PCM) technologie met een vast smeltpunt, ook wel een eutectisch systeem genoemd. Bij deze technologie wordt gebruik gemaakt van de thermische opslag bij faseovergang. Bij overgang van een vloeibare naar een vaste fase van de PCM wordt extra energie opgenomen.

BoTemp heeft de PCM eigenschappen geoptimaliseerd voor verschillende temperaturen en in een gel toegepast. Tijdens de operatie geeft de bevroren gel in de koude accu, koude af aan de laadruimte door de gegenereerde warmte te absorberen. Vergelijk het maar met de koelelementen in een koelbox.

Hoe werkt het systeem?

De kern van ons systeem bestaat uit een koude accu aan boord van het voertuig en een oplaadsysteem. Buiten de operationele uren wordt de accu in 4 tot 10 uur met kou ‘opgeladen’ met behulp van de oplader. De accu wordt dus letterlijk ‘s avonds aan het stopcontact gekoppeld.

Tijdens de operatie wordt deze kou gebruikt om de lading gekoeld of bevroren te houden en is er geen aanvullende energietoevoer nodig. Concreet betekent dit dat je geen kostbare diesel verbruikt of het elektrisch vermogen van je elektrische voertuig hiervoor hoeft aan te wenden. Dat elektrische vermogen wordt dus gebruikt voor de actieradius en geeft een minimale besparing van 30% op het energieverbruik.

Onze systemen zijn flexibel op te bouwen en bestaan uit schakelbare units. In overleg met jou stellen we vast welke maatvoering en type systeem het meest geschikt is. Op basis van de door jouw verstrekte input over de gewenste temperatuur en aard van de lading, het aantal deuropeningen per operatie, de isolatiewaarde van de laadruimte, de standaard buitentemperatuur en de oplaadtijd bepalen wij het benodigde koelvermogen voor het voertuig.

Toepassingen

Onze systemen zijn uitermate geschikt wanneer tijdens de operatie geen brandstof of andere energie gebruikt kan worden om de lading te koelen. Ze zijn zo ontworpen dat de temperatuur in de laadruimte gedurende de hele operatie gehandhaafd blijft. Dit kunnen enkele uren tot meerdere dagen zijn. BoTemp heeft standaard koelsystemen die van -25℃ tot +5℃ koelen. Ook is het mogelijk om je voertuig met meerdere compartimenten in te richten met elk een eigen temperatuurinstelling.
Onze oplossingen sluiten bijzonder goed aan op de eisen voor stadsdistributie; (elektrische) bestelauto’s en bakwagens tot 3,5 ton met meerdere laad- en losmomenten. Maar ook regionaal vervoer en city-to-city past goed bij een BoTemp oplossing, zolang het koelsysteem periodiek kan worden opgeladen.

Tijdens de stops blijven de koude accu’s geluidloos koude leveren. En ook wanneer het voertuig een start/stop installatie heeft, slaat het koelsysteem niet af indien deze stilstaat.

Blijf op de hoogte

Laat hieronder je emailadres en naam achter en we houden je periodiek op de hoogte over onze productinnovaties en nieuwe klant toepassingen.